Themaweek Gezondheid 2020

Sabine Udoalgemeen

Of het vooral met de goede voornemens voor 2020 te maken heeft, is niet met 100% zekerheid te zeggen. Hoe dan ook heeft de themaweek over gezondheid weer verrassend mooi onderwijs opgeleverd. De uiteenlopende onderwerpen per leerjaar en de leerzame excursies, lezingen en workshops, hebben het tot een bijzonder mooi geheel gemaakt.

De leerlingen uit de eerste klas zijn voornamelijk aan de slag gegaan met de thema’s ‘Weet wat je eet’ en ‘Beweging’. Zo werd onze keuken omgetoverd tot een heus Foodlab en hebben ze onder leiding van twee workshopdocenten smaaktestjes gedaan en gezonde snacks gemaakt. Ook hebben ze per dag bijgehouden wat ze aten en hoeveel ze bewogen. Onze tweedeklassers kregen van een dokter voorlichting over donorschap. Later in de week hebben ze bij de expositie Body Worlds nóg meer geleerd over het menselijk lichaam.

De derde- en vierdeklassers hadden zowel een creatieve als sportieve week, vol met leerzame en leuke activiteiten. Onze derdeklassers werden eerst in het Rijksmuseum lekker gemaakt met stillevens over heerlijk eten. Daarna hebben ze in de Teekenschool de workshop ‘Citroen van toen’ gevolgd. Hier hebben ze zelf van natuurlijke producten hun eigen verf gemaakt en daarna hun eigen citroen geschilderd. Het resultaat mocht er wezen. Op school konden ze ook weer naar hartenlust met het thema aan de slag, door met onze eigen docenten fruitpizza’s te maken en bootcamplessen te volgen.

Onze vierdejaars hebben in Artis een interessante rondleiding gekregen over gezondheid en relaties bij dieren. Tijdens de lessen op school hebben zij overigens veel geleerd over onderwerpen als verliefdheid, relatie en trouwen. De week werd voor hen afgesloten met een uitje naar het Stedelijk Museum. Onze vijfdejaars zijn druk bezig met hun stage en hun toekomst, maar gelukkig hebben zij ook nog een sportieve en gezonde activiteit met elkaar kunnen doen: schaatsen bij de Jaap Edenbaan.

[foto’s toevoegen]