Themaweek Wonen en Milieu

Sabine Udoalgemeen

In de week voor de herfstvakantie vond onze jaarlijkse themaweek over Wonen en Milieu weer plaats. Onze leerlingen hebben inspirerende uitstapjes gemaakt, creatieve lessen gevolgd en bovendien veel geleerd.

Onze eerstejaars hebben van foamboard en knutselmaterialen een complete villa gebouwd. Ze zijn hiervoor naar woonwinkels geweest om inspiratie op te doen. Onze tweedejaars hebben met name veel geleerd over wonen in Amsterdam, vroeger en nu. Zij hebben bij het Architectuurcentrum Amsterdam (ARCAM) geleerd over de geschiedenis van Amsterdam en hun ideale stad gebouwd. Verder hebben ze nog een bezoek gebracht aan het Cromhoutshuis en schatten uit de Gouden Eeuw bekeken.

Onze derdejaars hadden voornamelijk een heel creatieve week. Zij hebben onder leiding van filmmakers van ‘De frisse blik’ campagnefilmpjes gemaakt om de plastic soep tegen te gaan. Bij het filmen hebben ze gebruik gemaakt van de volgende technieken: greenscreen, stop motion, interviews en goed acteerwerk. Later in de week hebben ze nog met behulp van linoleumsneden campagneposters gemaakt over het nut van recyclen.

De vierdeklassers hebben veel voorlichting gekregen over op zichzelf wonen. Ook zijn ze naar de IKEA geweest om uit te zoeken hoeveel een uitzet ongeveer zou kosten. Stel, ze krijgen €1000,- van de school: wat zouden ze daarvan het liefste kopen voor in huis?

Onze NT2-leerlingen hebben een bezoek gebracht aan het Tropenmuseum en hebben daar het educatieve programma ‘Mooi meegenomen’ gevolgd. Hiervoor moesten ze zelf een object meebrengen uit hun eigen cultuur en daarover vertellen. Al deze persoonlijke verhalen werden gedeeld en zo werden er overeenkomsten ontdekt tussen mensen wereldwijd.

[foto’s nog toevoegen]