LUCA Praktijkschool realiseert Klimaatproject met een school in Zuid-Turkije

Sabine Udonieuws

9 LUCA-leerlingen gaan op 17 maart samen met hun docenten – mevrouw Ari en mevrouw Krijnen – een week naar Turkije voor een project over de effecten van klimaatverandering. Het is een samenwerkingsproject met de Suleyman Satir High School in Gocek Turkije. Deze school heeft een ambitieus en creatief project draaien over de impact van klimaatverandering in hun gebied.

Voor het LUCA is het doel om hun leerlingen zich meer bewust te laten worden van de impact van klimaatverandering, dat dit niet alleen een probleem van Nederland is, maar wereldwijd speelt én dat ze worden geïnspireerd door bestaande initiatieven. Uiteraard hebben de leerlingen ook persoonlijke leerdoelen zoals het ontwikkelen van zelfvertrouwen en communicatieve vaardigheden. Na afloop van het project wordt er een minidocumentaire gemaakt en presenteren de LUCA-leerlingen zichzelf door een fototentoonstelling en een Klimaatjournaal. En dat gebeurt niet alleen op het LUCA, maar ook op de andere scholen die deel uitmaken van dezelfde scholengroep (VOvA) om een zo groot mogelijke groep te kunnen inspireren.

Om het idee te kunnen realiseren, hebben mevrouw Ari en mevrouw Krijnen een Erasmus+ beurs aangevraagd. Van de 40 ingediende projecten zijn er slechts 10 goedgekeurd, waaronder die van het LUCA. Een fantastische en ook speciale uitkomst, want het LUCA is hiermee de eerste praktijkschool in Nederland die deze beurs heeft gekregen.

Deze week waren mevrouw Ari en mevrouw Krijnen in Turkije om het bezoek voor te bereiden en maakten zij al kennis met de leerlingen en docenten van de Suleyman Satir High School (zie foto). Ze kunnen niet wachten om in maart dit avontuur te gaan beleven met hun leerlingen.